الحب الهادئ _ الفصل الخامس

 الحب الهادئ _ الفصل الخامس

تلا :طب كفايه يلا علشان فى حاجه مهمه الظاهر لأن المستشفى مقلوبه
حنان : تعالى نشوف فى ايه
ممرضه :تلا انتى وحنان ولينا المدير عايزكم
تلا :ماتعرفيش فى ايه
ممرضه :لا بس اكيد فى موضوع مهم
المدير :اتفضلوا
تلا :حضرتك طلبتنا
المدير :فى مهمه طالعها ظباط شرطه وكانوا محتاجين معاهم دكاتره وممرضين واحنا اختارنا اكفئ ناس عندنا للمهمه دى وطبعا انتى يا انتى يا تلا وحنان ولينا ويارب تكونوا عند حسن ظنى
حنان : متشكرين على الثقه دى وان شاء الله نكون عند حسن ظن حضرتك
لينا :ونرفع راسك ونشرفك
تلا :أن شاء الله هنبذل ضعف المجهود بتاعنا
المدير :تقدروا تجهزوا نفسكم لأن هتقعدوا حوالى اسبوعين من غير اجازات والعربيه هتيجى بالليل تاخدكم
(كل واحده مننا روحت حضرت لبسها وحاجتها وسلمت على ماما وفهمتها انى هقعد اسبوعين من غير ما اشوفها وسلمت على بابا ونزلنا ركبنا )
حنان :طب كريم بيتصل ينفع أقوله
تلا :اكيد لا مش قدام الكل كده لما نوصل كلميه وقوليله وبعدين ايه الفرحه اللى على وشك دى
حنان :كان نفسى من زمان اطلع مهمه وشغل افلام وكده
[سافرنا طول اليوم لحد اما وصلنا البحر الاحمر ]
حنان :لولو ، تلا اصحى وصلنا
تلا : صباح الخير
حنان :ايه بقالك سنه مانمتيش
تلا :كان عندى ارق عادى
حنان :لما انتى بتحبيه كده سبتيه ليه
تلا :علشان أنا مش هخطف واحد من مراته وبيته ومش هبنى سعادتى على حساب حد
حنان :طب يلا نروح الاوض وننام علشان عندنا تدريب الساعه ٦الصبح
تلا :طيب هما ٤ساعات اللى هنا مهم تصبحى على خير
(نيمنا وصحينا قبل المعاد لبسنا وروحنا نشوف هنعمل ايه )
شخص ما :تلا مع الفرقه ج -لينا مع الفرقه ب -حنان مع الفرقه أ
حنان :احنا اتفرقنا كده
كريم :فرحان جدا أن هما اختاروكم مكانش ينفع اقولك لأن المهمه سريه طبعا
تلا :انتى كنتى عارفه حاجه
حنان :والله لسه عارفه حاجه
تلا : قصدك أنها صدفه ،ماشى شويه وجايه
حنان :اه صدفه ،هو انت الفرقه كام
كريم :(ا )أنا (ج) ،انتى كام
حنان :أنا ( ا )، تلا هى إللى (ج)
كريم : طب هادى مش عارف حاجه عن الموضوع فبدلى انتى وتلا لانه (ا) فكدا انتى هتكونى معاه وانا مع تلا
حنان :طب هو ينفع نبدل اصلا
كريم :أنا هكلمكم المسؤول عنكم
حنان :طيب
(بعد نص ساعه جه كريم وكان فعلا خلى حنان تبدل معايا )
هادى :تلا تلا أنا لما كريم قالى ماصدقتش
تلا :لا كريم كان عارف من الاول بس مقالش لحنان
هادى :هتفضلى كتير مش طيقانى كده
تلا :لا عادى احنا حاليا زملاء عمل واحد فالدنيا تمام
هادى : زملاء بس ومش ح.......
تلا :لو سمحت احنا ماينفعش نكون حاجه تانيه
هادى :والله لو سمعتينى وفهمتى الموضوع ممكن تغيرى رايك
تلا :اغير رأى فى انك اب ولا انك متجوز ولا انك كنت هتتجوز على مراتك عادى ولا انى كنت هبقى الزوجه الثانيه اللى هى خطافه رجاله ولا انى كنت هبقى مرات الاب الشريره تحب اغير رأى فى ايه بالظبط
هادى : خلاص ده رايك وانا مش هغيره خلينا زمايل بس ومش هنفتح الموضوع ده تانى
شخص ما :كابتن هادى أنا الدكتوره منه المسؤوله عن الفرقه (ا) وهكون موجوده مع حضرتك
هادى :وانا اقول المكان منور ليه ،القمر بذات نفسه موجود معانا
منه :بدلع شكرا على المجامله دى ،كل البنات قالو لسانك حلو
هادى :مجامله ايه لا انا بتكلم جد انتى قمر فعلا مش هزار
تلا :كابتن عندنا تدريب سباحه كمان نص ساعه
هادى :اه تقدروا تروحوا تجهزوا اصلى لما شوفتك نسيت التدريب بالمهمه بكل حاجه (وهو باصص لمنه )
(دخلت الأوضه وانا مش طيقاه مش أنا اللى قولت أننا زمايل طب ايه اللى يزعلنى دلوقتي )
حنان :مال وشك قالب كده ليه
تلا :شوفتى منه بتدلع عليه ازاى وكمان هو مبسوط وشغال يجامل ومبسوط بالكلام اوى
حنان :وانتى ايه اللى يضايقك
تلا :اللى مضايقنى أنه بيخون مراته
حنان :وانتى من امتى اشتغلتى تبع جمعيات حقوق المراه
تلا :قصدك ايه
حنان :قصدى انك غيرانه واحنا عارفين كده كويس
تلا :عدينى اما اشوف هلبس ايه
حنان :هتلبسى الترينج يعنى هتلبسى ايه
تلا :هتشوفى دلوقتى هلبس ايه
ايه اللى تلا ناويه تعمله ده البارت السادس .....

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الحب الهادئ - الفصل الثامن

الحب الهادئ - الفصل السادس

الحب الهادئ - الفصل السابع